NEXT AEE SD21 Pro Aksiyon Kamera (Kask Kamerası) İncelemesi

Fikirlerine önem verdiğim bir arkadaşımın reddetmesine rağmen bir kask kamerası (action kamera) satın aldım geçenlerde. Neden reddediyordu onu da söyleyeyim; saatlerce video çekeceksin, sonra onları kesip biçip editleyeceksin, çok uzun işler, ayrıca kafanda bir kamerayla gezeceksin, nedir yani, gez işte motorunla mis gibi demişti. Kısmen haklıydı aslında ama kamera da bir oyuncak sonuçta, aldım oyuncağımı oynuyorum.

Aldığım kamera, Next'in AEE SD21 Pro modeli. hepsiburada.com'dan 400 TL'ye (tam fiyatı 399 TL) aldım. Aksesuar olarak çok dolu. Kamerayı bisiklete takma aparatı, araba camına takmak için vakumlu/vantuzlu aparat, kasklar için düz ve kavisli olacak şekilde ikişer adet yapışkanlı aparat, çift taraflı 3M bantlar, şarj ve TV'ye bağlamak için envai çeşit kablo, kaydı başlatıp durdurmak için uzaktan kumanda, LCD ekran, yedek pil, su geçirmez kılıf ve hepsiburada'nın hediyesi olan 8 GB boyutunda Sandisk marka microsd kart.

Kamerayı takacağım aparatı kaskımın tepesine yapıştırdım. Yapışkan dayanır mı dayanmaz mı derken, ilk testimde gördüm ki dayanıyor. Aynı şekilde, kamerayı sabitlememize yarayan vida da rüzgâr sebebiyle gevşer mi demiştim ama o da gevşemedi. 140 km hız ile giderek test ettim, hem bant hem vida sağlam kaldı.

Kameranın ön tarafında, karşıya yansıyarak, nereyi merkez alarak kayıt yapacağınızı gösteren bir lazer işaretleyici var. Bu Lazer Pointer olayı güzel ama gerekli mi bilemedim. Kameranın yerini sürekli değiştirecekseniz gerekli olabilir ama ben kamerayı kaskın tam üzerine taktım. Su geçirmez kılıfın açısını da ayarladım, vidasını güzelce sıktım. Bir daha lazer pointer gerekmeyecek mesela. Bu sebeple lazer pointer özelliğini ayarlar menüsünden kapattım. Eğer her seferinde ayar yapmak isterseniz, uzaktan kumandanın ortasındaki gri tuşa basılı tuttuğunuzda, lazer pointer açılıyor/kapanıyor.

Uzaktan kumanda üzerinde, düğmelerine bastığınızda anlık şekilde yanıp sönen bir kırmızı ışık var. Bu ışık olayı ve kumanda çok hoş ama yanıp sönen bu kırmızı ışık, aydınlık ve güneşli bir ortamda kolay kolay görünmüyor. Dolayısıyla kayıt başladı mı durdu mu bazen şüpheye düşebiliyorsunuz. Belki bir elinizle gölge yapıp ondan sonra tuşa basarak kırmızı ışığın yanıp söndüğünü görmek ya da kırmızı ışığın yanıp söndüğünü gördükten sonra uzaktan kumandayı cebinize atmak (ya da motosikletin herhangi bir yerine sabitlemek) daha garantili olabilir.

LCD ekranın kendi kendine kapanma özelliğini 2 dakikaya ayarladım. Pilden tasarruf sağlar diye düşünüyorum. Fotoğraf çekme tuşuna uzun süre basınca da standby moduna geçip LCD ekranın kapandığını söylemiş arkadaşlar, ben unuturum falan diye menüden 2 dakika sonra kapan ayarını yaptım. Ama ilk test kaydımda gördüm ki, LCD ekran kapanmıyor. Bunun çaresini bulmak gerek. Boşuna pil tüketir çünkü.

Eğer sabahtan akşama sürecek bir gezi yapıyorsanız ve bütün geziyi kaydetmek isterseniz yedek pilin de yedeğini almanız gerekebilir. Bu kamerada kullanılabilecek yedek pil şu: http://www.decathlon.com.tr/g-eye-batarya-kiti-id_8295221.html Decathlon'da satılıyor, fiyatı 75 TL. Fotoğraf da ekleyelim:


Ama ben bu yedek pile pek sıcak bakmadım. Sebebi de fiyatı ve performansı. Bu ürüne 75 TL verip en fazla 2 saat kayıt yapacağımı düşünürken aynı fiyata şu ürünü gördüm: http://www.vatanbilgisayar.com/ip-740-samsung-bataryali-tasinabilir-batarya-10400mah-gumus.html Ürün; S-Link marka, 10.400 mah'lık IP-740 Samsung bataryalı taşınabilir batarya. Fotoğraflarını da ekleyelim:


Kutunun içinden, batarya ve bataryayı şarj etmemizi sağlayan, bir ucu bataryaya uygun, diğer ucu da USB giriş olan 1 adet kablo çıkıyor. Batarya yaklaşık 6-7 saatte şarj oluyor. Bataryanın üzerinde bir açma/kapama düğmesi var ama ne işe yaradığını anlamadım çünkü elektriğe ya da bilgisayarınıza bağladığınızda otomatik olarak şarj olmaya başlıyor, bu cihaza başka bir aygıt (örneğin cep telefonunuzu) bağladığınızda da otomatik olarak bağladığınız cihazı şarj etmeye başlıyor. Açma/kapama düğmesinin hemen altında dört adet ışık var. Dört ışık da yanıyorsa %100, üç ışık yanıyorsa %75, tek ışık yanıyorsa %25 ve altında şarjı var demek.

Bu cihazın güzel yanı, kameranın pilini 4-5 defa şarj ediyor olması. Bununla birlikte, cep telefonu, başka bir cihaz vs de şarj edilebilir. Bu batarya ile, kask kameranızla kayıt yaparken, diğer pil de yolculuk esnasında şarj edilebilir.

S-Link'in bu ürününü bilgisayarınız vasıtasıyla şarj edebilirsiniz. Ama seyahatlerde yanıma bilgisayarımı almayacağım derseniz (benim gibi), bunun için bir seyahat şarj cihazı alabilirsiniz. Media Markt'ten 20 TL'ye şunu aldım: http://www.mediamarkt.com.tr/mcs/product/_PETRIX-PT-M1000T-Micro-USB-1000-mAh-Seyahat-%C5%9Earj-Cihaz%C4%B1,103452,465614,2098193.html?langId=-14 İnternetteki fiyatı 12 TL gözükmesine rağmen, elden alırsanız 20 TL oluyor fiyatı, anlayamadım. Ürün fotoğraflarını da koyalım:


Kutunun içinden, elektrik prizine takılan ve bir yerinde de USB bağlantısı olan bir parça ile cep telefonunu şarj etmeye yarayan bir kablo çıkıyor. Gayet kullanışlı bir cihaz. Bu cihazla, hem kamerayı hem de yukarıdaki S-Link marka bataryayı, elektrik prizi bulduğunuz her yerde şarj edebilirsiniz.

Gelelim kameranın pillerinin ve içindeki microsd'lerin şarj ve veri kapasitelerine. Öncelikle microsd kapasitesinden bahsedeyim. Kamerayı, ilk ayarlarında kullandım, yani 1080P/25 fps. Kayıt esnasında, her 30 dakikada bir, yeni bir dosya adı vererek kayda devam ediyor kamera. Yani kayda başlar ve ara vermeksizin kayıt yaparsanız, 30'ar dakikalık File0001, File0002, File0003.... isimli dosyalarınız oluyor. Her 30 dakikalık videonun boyutu ise 2,54 GB. Buna göre, 1 dakikalık kayıt yaklaşık 90 MB yer kaplıyor. Bu da demektir ki, kamerayla beraber gönderilen 8 GB Sandisk, yaklaşık 1,5 saatlik kayıt alabilir. Bu teorik değerlere, testten sonra da ulaştım. 8 GB kapasiteli Sandisk'e, 1 saat 26 dakikalık video kaydı yapabildim. 16 GB kapasiteli Toshiba kartın kayıt süresi ise 171 dakika, yani 2 saat 51 dakika. Tekrar hatırlatayım, kayıt kalitesi 1080p/25 fps.

Pil kapasitesine gelecek olursak; kamera ile birlikte iki adet pil geliyor. Birinci pil, kameranın içine takılan ana pil, diğeri ise, yukarıda resmini gördüğünüz Geonaute marka pilin aynısı olan ve kameranın dışına takılan yedek pil. Cihazı üç farklı pil varyasyonuyla çalıştırabiliyorsunuz:
1: ana pil takılı olarak
2: ana pil çıkartılmış ve yedek pil takılmış olarak
3: hem ana pil hem yedek pil aynı anda takılmış olarak.

Testime göre, sadece ana pil takılıyken, 110 dakika dayandı pil. Bu sırada LCD ekran takılıydı ve LCD ekran hep çalıştı, lazer pointer ise kapalıydı. Ana pil bittiği için ana pili yerinden çıkartıp yedek pili taktım kameranın arkasına, kayda devam ettim. Yedek pil de 1 saat 20 dakika dayandı. Hem ana pil hem de yedek pil takılıyken ise, tam süreyi söylemek gerekirse, 242 dakika, yani yaklaşık 4 saat dayandı enerji. Aslında iki pil takılıyken kaydın süresi, iki pilin dayanma süresinin toplamı (110 dakika ana pil + 80 dakika yedek pil = 190 dakika yani 3 saat 10 dakika) olmalı mantıken ama iki pil birden takılıyken daha uzun süre kayıt yapabildim. Bence bunun sebebi, yedek pili takabilmek için LCD ekran aparatını çıkarmamız ve dolayısıyla LCD ekranın kapalı olması olabilir. Tabii 4 saatlik bu kaydı, elimdeki 8 ve 16 GB kapasiteli microsd kartlara sığdıramadım. Eğer 32 GB kapasiteli bir microsd kartınız varsa, 4 saatlik kaydı kesintisiz yapabilirsiniz, eğer yoksa, kart değiştirmeniz gerekiyor. (Kayıt kalitesi 1080p/25 fps idi, kayıt kalitesini düşürürseniz, bu 4 saatlik kaydı, 16 GB kapasiteli bir microsd karta sığdırabilirsiniz belki.)

Pil konusunda tavsiyem; eğer kısa soluklu bir kayıt yapacaksanız, yani 2-3 saatlik bir yolculuğun kaydı mesela, iki pili birlikte kullanın, tabii microsd kart kapasitenizi dikkate alarak. Ama uzun bir geziye çıkıyorsanız, önce ana pili söküp yedek pille kayda başlamanız ve yedek pilin nispeten az olan enerjisini tüketmeniz. Sonra, örneğin yukarıdaki S-Link bataryayla ya da bulabilirseniz elektrikle, yedek pil şarj olurken ana pille kayda devam etmeniz. Her iki pilin tamamen dolması da yaklaşık 3 saat sürüyor.

Bir de, eğer benim gibi yeni nesil teknolojik ürünleri pek kullanmıyorsanız, bilgisayarınızda microsd, minisd vs kart okuyucu konsolu bulunmayabilir. Bunun için, teknoloji marketlerde satılan kart okuyuculardan almanız gerekiyor. Media Markt'e baktım, internet sitesinde çok çeşitli ürünler var ve en ucuzu 5 TL gibi komik bir rakama satılıyor ama mağazaya gittiğinizde, (İstiklal Caddesi'ndeki Demirören'den bahsediyorum) sadece iki çeşit ürün var ve fiyatları 50 TL ve 120 TL. Bir kart okuyucuya da 50 TL vermeyelim artık. Vatan Bilgisayar'da ise, internet sitesinde yine ürün bol ama mağazaya gidince (Elmadağ'daki şubeden bahsediyorum) burada da iki çeşit ürünle karşılaştım. 22 ve 15 TL olarak S-Link marka ürünler vardı. 15 TL olanını seçtim. Ürün dandik ama iş görür, böyle bir ürün için de 15 TL yeterli, daha ucuzu olsa onu alırdım gerçi. İşte linki (http://www.vatanbilgisayar.com/slx-a55-usb-20-harici-5-in-1-kart-okuyucu.html) ve fotoğrafları:



Kameranın ses kaydı konusunda ise hiçbir fikrim yok. Su geçirmez kılıf içinde yaptım bütün kayıtları, bu yüzden de sesler (rüzgâr, araç, insanlar vs) neredeyse yok gibi. Bir gün mikrofon takmayı da deneyeceğim ama henüz değil.

İlk test videomun linki ile yazımı bitireyim: https://www.youtube.com/watch?v=FZ-nnzpAoSQ

ilker AVCI
26 Mayıs 2015

2 yorum:

Unknown dedi ki...

helal hocam sana cok merak etmistim bu kamerayi tesekkurler fakat bir sorum olacak ;kes biçe gerek varmi durdurup devam edince üzerine yaziyomu videoyu...

Unknown dedi ki...

helal hocam sana cok merak etmistim bu kamerayi tesekkurler fakat bir sorum olacak ;kes biçe gerek varmi durdurup devam edince üzerine yaziyomu videoyu...